Charakterystyka szkoły
Obecnie jest to Zespół Szkół Rolniczych Centrum Kształcenia Praktycznego, w obrębie którego funkcjonują następujące szkoły:
- 5-letnie Technikum Mechanizacji Rolnictwa
- 4-letnie Liceum Ekonomiczne
- 5-letnie Technikum Ekonomiczne
- 5-letnie Liceum Agrobiznesu
- 5-letnie Technikum Żywienia i Gospodarstwa Domowego
- 3-letnia Zasadnicza Szkoła Rolnicza
Szkoła umiejscowiona jest przy trasie Wolsztyn - Zielona Góra, na obszarze 7ha, którego znaczną część zajmuje zabytkowy obiekt wraz z przyległym parkiem, wpisanym do rejestru zabytków. Bazę dydaktyczną stanowią: budynek dydaktyczny z 21 klasopracowniami, internat szkolny na 80 miejsc wraz ze skrzydłem dydaktycznym (4 klasopracownie) i mieszkaniami zakładowymi, dwie sale gimnastyczne oraz kompleks boisk sportowych, w tym boisko lekkoatletyczne o nawierzchni tartanowej, zabytkowy pałac, w którym mieszczą się mieszkania zakładowe. W odległości 800m mieszczą się obiekty warsztatów szkolnych przeznaczone do realizacji praktycznej nauki zawodu, wyposażone w odpowiedni sprzęt rolniczy. W bezpośrednim sąsiedztwie warsztatów znajdują się grunty orne (60ha), które stanowią bazę kształcenia praktycznego oraz są dodatkowym źródłem dochodów szkoły. Oprócz tego szkoła dysponuje blokami mieszkalnymi umiejscowionymi na terenie wsi Powodowo.
W chwili obecnej w 19 oddziałach szkoły kształci się 533 uczniów pochodzących z terenu województwa wielkopolskiego i lubuskiego (powiaty: wolsztyński, grodziski, zielonogórski, leszczyński, nowosolski, nowotomyski i świebodziński). Szkoła zatrudnia 40 nauczycieli i 22 pracowników administracyjno - obsługowych.
W szkole funkcjonuje biblioteka wraz z czytelnia, studio telewizji szkolnej oraz kluby sportowe, szereg zajęć pozalekcyjnych (koło polonistyczne, imprezowo - artystyczne, zespół wokalno - instrumentalny, koło informatyczne, techniczne itp.), wzbogacające ofertę szkolną, sklepik uczniowski oraz fachowa opieka medyczna dla uczniów.
Nasza
szkoła a ekologia
Dwa
razy do roku jesienią i wiosną szkoła aktywnie uczestniczy w akcjach
„Sprzątanie Świata”. Wiosenna akcja organizowana jest przez władze
gminne na przełomie marca i kwietnia. „Sprzątanie Świata” nie kończy
się jednak na tym. Przez cały okres jesieni oraz wiosny zorganizowane
są tygodniowe dyżury uczniowskie przy pielęgnacji terenów zielonych
wokół szkoły (w wyznaczonych grupach 2-3 osobowych). To przyczynia się
do tego, że o każdej porze roku teren wokół szkoły jest zadbany.
Uczniowie sami hodują rozsady kwiatów ozdobnych , wysadzają je i pielęgnują.
Również w wakacje młodzież pełni dyżury przy pielęgnacji tych roślin.
Dyżury są oceniane jako dodatkowa praca w przedmiotach przyrodniczych.
Szkoła uczestniczy też w
konkursach związanych z ochroną środowiska na szczeblu powiatu i ogólnopolskim.
W roku 1999 uczniowie zajęli pierwsze miejsce w Powiatowym Konkursie Wiedzy
Ekologicznej dla uczniów szkół średnich.
Tematyka konkursu dotyczyła nie tylko ogólnej wiedzy ekologicznej ale i znajomości działań podejmowanych przez
lokalne władze w dziedzinie ochrony środowiska.
W 2001 roku czworo uczniów
zakwalifikowało się do etapu centralnego konkursu „Europa w
Szkole” gdzie temat wiodący brzmiał „Lepsza Europa- Lepsze Środowisko”.
Nasza koleżanka z klasy Daria Pawliczak została nagrodzona w etapie
centralnym. Dodajmy, że startowaliśmy w tym konkursie w wielu formach:
praca pisemna, fotografia, plakat.
W ciągu ostatnich uczniowie w
ramach prac dyplomowych podejmowali działania zmierzające do poprawy
estetyki otoczenia szkoły- projektowali i zagospodarowywali tereny przyszkolne. W ten sposób powstał np. kącik dla mieszkańców
internatu, parking przy pałacu, pergole kwiatowe.
Przez krótki okres czasu , (bo
tylko trzy lata) funkcjonowała u nas Zasadnicza Szkoła Ogrodnicza i
dzięki uczniom tej specjalności pojawiły się na korytarzach
szkolnych kwiaty w skrzynkach, kompozycje grup roślin, a także
dekoracje w formie obrazów- kompozycji z zasuszonych części roślin.
Informujemy też w gablotach
szkolnych o sprawach dotyczących ochrony środowiska w Polsce np.
„Niezwykłości Puszczy Białowieskiej”, „ Zagrożenia globalne środowiska”,
„ Co rolnik o ochronie środowiska wiedzieć powinien”.
Park
szkolny
Szkoła usytuowana jest na terenie zabytkowego parku. Park ten
powstał w 2 połowie XVIII w. dla rodziny Powodowskich. Gdy w 1865 r.
majątek ziemski wraz z dworem kupiła rodzina Lehfelda, zabudowano pałac
w stylu secesyjnym oraz uzupełniono drzewostan. Po wojnie część
dawnego majątku wraz z parkiem przekazano Państwowemu Technikum
Rolniczemu. Nowy użytkownik pobudował na jego terenie obiekty
budowlane, usuwając częściowo starodrzew.
Park o powierzchni 2,92 ha
składa się obecnie z następujących użytków: zieleń wysoka - 1,15
ha, park nowozałożony - 0,4 ha, kort tenisowy - 0,24 ha, drogi - 0,34
ha, pałac z dziedzińcem 0,3 ha, plac zabaw - 0,11 ha, magazyn, linia
energetyczna - 0,05 ha, część zdewastowana - 0,5 ha.
Na terenie parku
szczególną rolę pełnią dęby szypułkowe (Quercus robur), z których
najokazalsze charakteryzują się obwodami: 380, 475, 550, i 615 cm, a
ich wiek szacuje się na 350 - 400 lat. Obok dębów, drzewostan parku głownie
tworzą: klony pospolite i jawory, buki, akcje, świerki i modrzewie. Do
najcenniejszych drzew zaliczono: buk pospolity odmiana zwisająca (Fagus
sylvatica v. Pendula), szczepiony na podkładce wys. 100 cm, o obwodzie
mierzonym na wysokości 150 cm; buk purpurowy (F. sylvatica v.
Atropurpurea) o obw. 290 cm, świerk pospolity (Picea abies) o obwodzie
280 cm oraz sosna czarna (Pinus nigra) o obwodzie 230 cm, modrzew
europejski (Larix decidua) o obw. 200cm, klon pospolity (Acer
platanoides) o obw. 110 cm. Zdrowotność starych drzew w parku jest słaba.
Wszystkie dęby zaatakowane są przez choroby naczyniowe i grzybowe.
|