Działalność Centrum Edukacji Olimpijskiej nie powinna być „spięta” w
określony „pakiet” zagadnień związanych ze sportem. Powinna uczyć,
integrować młodzież, szerzyć idee olimpizmu, jednoczyć w pasji
sportowej, gdy uda nam się połączyć te wszystkie elementy w jednym
ośrodku, to wtedy możemy powiedzieć, że CEOl spełnia swoje funkcje
dydaktyczne, sportowe. Ale i wówczas nie można „osiąść na laurach” –
trzeba iść do przodu z postępem cywilizacyjnym. Wprowadzać nowości
techniczne, informacyjne, pokazywać to co w zwykłym szarym życiu
człowieka nie jest ogólnodostępne, a dla ubogich jest nieosiągalne.
Pomysł powstania takiego Centrum jest już sam w sobie
korzystną inwestycją nie tyle finansową, co propagatorką idei dla
młodych obywateli kraju. Zaletą Centrum jest to, że chce poszerzać
wiadomości z różnych dziedzin, aktualizować informacje, ale nie
zapomina o historii tak ważnej w dzisiejszych czasach. Młodzież
potrzebuje wzorców postaw, zachowań, i jakże często wzorem stają się
sportowcy zdobywający medale, osiągający zwycięstwa i sławę.
Charakterystyka sylwetek wielu sportowców pomogłaby młodemu
człowiekowi obrać sobie pierwowzór, który odpowiadałby mu pod każdym
względem. Dlatego proponuję rozszerzenie powierzchni ekspozycji do
zaprezentowania sylwetek wybitnych polskich sportowców, trenerów i
działaczy sportowych. Ekspozycje powinny przyciągać wzrok,
interesować, a może i trochę sugerować oglądającemu, na co powinien
najbardziej zwrócić uwagę, czyli nie tylko na osiągnięcia, ale i na
charakter, i działania w zwykłym życiu. Np. Adam Małysz wielokrotny
medalista wielu imprez sportowych, mimo sławy, rozgłosu, pieniędzy nie
zmienił zachowania. Jest tym samym skromnym, uśmiechniętym człowiekiem
z Wisły – miasta o którym nigdy nie zapomniał i wie, że ma tam wielu
fanów.
Plusem CEOl jest również możliwość korzystania z biblioteki i
czytelni, stanowisk komputerowych, internetu. Ciekawą koncepcją jest
możliwość prezentacji multimedialnych, pracownie do zajęć
dydaktyczno-artystycznych (łączy przyjemne z pożytecznym), a to, co
cieszy młodszych, to stymulatory wybranych konkurencji sportowych.
Elementem niezbędnym jest ekspozycja muzealna dla
zainteresowanych i miłośników historii. Dla kolekcjonerów znaczków
atrakcją będzie punkt pocztowo-filatelistyczny, a dla mnie głównym
punktem chwilowego oderwania od otaczającej atmosfery sportu, będzie
sklep ze strojami i gadżetami sportowymi (jak dla każdej dziewczyny). Jestem również „za” organizowaniem pokazów mody sportowej i sprzętu
sportowego w CEOl.
Pozytywnym aspektem, budującym świadomość młodzieży o
spełnianiu swoich marzeń jest możliwość jaką daje CEOl, by spotkać
swojego idola. Ośrodek będzie wyposażony w salę seminaryjną z
najnowszą techniką audiowizualną i komputerową, w pracownie: muzealną,
filmową, fotograficzną i komputerową. Kolejnym atutem Centrum jest
program specjalny zakładający:
- informacje komputerowe, telewizyjne ze wszystkich aren olimpijskich
podczas trwania igrzysk
- Park Olimpijski (edukuje sportowo i ekologicznie w myśl przysłowia „w
zdrowym ciele zdrowy duch”)
- wyjazdy edukacyjne w ramach sportu
- można będzie obejrzeć i kupić eksponaty z kolekcji polskich
numizmatów o tematyce sportowej
Reasumując, CEOl chce zrealizować program edukacji
olimpijskiej, propagować zasady idei olimpizmu, kultury, historii i
związek sportu ze sztuką, chce działać na zmysły wzroku, słuchu i
wrażliwości odwiedzających. Drugim celem będzie zaznajamianie
młodzieży z techniką. Trzeci cel to gromadzić, dokumentować i
udostępniać tę wiedzę innym. Czwarty, cel to wieńczenie laureatów
olimpiad przedmiotowych. Zatem założenia programowe Centrum będą
realizowane przez muzea, wystawy, edukację, ekologie, sztukę.
Wspaniałe idee na miarę XXI w., ale ja proponowałabym, by
CEOl skupił swój program jeszcze na działalności poza ośrodkiem,
organizowaniem kampanii informacyjnych na temat swojej działalności i
sukcesów ( bo wielu ludzi nie orientuje się, że taki ośrodek
istnieje). Informatory z ofertami można przesłać do szkół w całym
kraju.
Wycieczki do „Miast olimpijskich”, itp. są dobrym punktem
zainteresowania, ale tej, która posiada duży zasób gotówki (pieniądze
na takie wyjazdy); proponuję, by parę miejsc wycieczkowych
zasponsorował Polski Komitet Olimpijski lub inne organizacje dla
zdolnych i np. laureatów konkursów organizowanych przez Centrum
Edukacji Olimpijskiej.
Wielu ludzi interesuje się sportem w mniejszym lub większym
zakresie, lecz niektórzy są fanatykami swych idoli. Posiadają o nich
wiedzę, która innych zdumiewa-doceńmy ich „zacięcie” i popęd do wiedzy
organizując dla nich możliwość wykazania się na ten temat przez np.
organizację samodzielnej wystawy w CEOl lub prezentację multimedialną,
albo napisanie wypracowania na temat sylwetki sportowca i włączenie
prac najlepszych do galerii gwiazd sportu. Dla internautów stworzyć
możliwość obejrzenia jak ośrodek wygląda na żywo przez zdjęcia,
artykuły. Kolejnym pomysłem może być stworzenie kroniki ważnych
wydarzeń, organizowanych imprez, zapraszamy gości.
Myślę, że wspólnymi siłami, pomysłowością, nie tylko twórców,
ale i wszystkich zainteresowanych ośrodek odniesie zwycięstwo.
Zwycięstwo rozumiane przez kształtowanie trwałych zainteresowań
sportem i świadomości o znaczeniu ćwiczeń fizycznych, i aktywności
ruchowej w procesie wychowania dzieci, i młodzieży oraz wdrażania jej
do sportowego stylu życia. „Ważnym celem jest wychowanie przez sport
dla sportu” – przenosząc hasło „żyj na sportowo”, na wszystkich
odwiedzających.
Każdy z nas, przekonany czy nie o słuszności powstania takiej
jednostki, tworzy mur z cegieł. Jeśli ten mur będzie osłabiany przez
pęknięcia w świadomości ludzi długo nie wytrzyma naporu przeciwności,
dlatego możemy przygotować świetną kadrę nauczycieli, obsługi
technicznej, by każdą rysę natychmiast niwelować i zapobiegać ich
powstawaniu przez poszerzanie grona promotorów idei olimpijskiej.
|