Esej

  Centrum EO

  Ruch Olimpijski

  Sport w regionie

  Twój Mistrz Sportu

  Prezentacja mult.

  Galeria

  Księga Gości

  Źródła

  Autorzy

 

Fot.: www.edukacjaolimpijska.plDziałalność Centrum Edukacji Olimpijskiej nie powinna być „spięta” w określony „pakiet” zagadnień związanych ze sportem. Powinna uczyć, integrować młodzież, szerzyć idee olimpizmu, jednoczyć w pasji sportowej, gdy uda nam się połączyć te wszystkie elementy w jednym ośrodku, to wtedy możemy powiedzieć, że CEOl spełnia swoje funkcje dydaktyczne, sportowe. Ale i wówczas nie można „osiąść na laurach” – trzeba iść do przodu z postępem cywilizacyjnym. Wprowadzać nowości techniczne, informacyjne, pokazywać to co w zwykłym szarym życiu człowieka nie jest ogólnodostępne, a dla ubogich jest nieosiągalne.

         Pomysł powstania takiego Centrum jest już sam w sobie korzystną inwestycją nie tyle finansową, co propagatorką idei dla młodych obywateli kraju. Zaletą Centrum jest to, że chce poszerzać wiadomości z różnych dziedzin, aktualizować informacje, ale nie zapomina o historii tak ważnej w dzisiejszych czasach. Młodzież potrzebuje wzorców postaw, zachowań, i jakże często wzorem stają się sportowcy zdobywający medale, osiągający zwycięstwa i sławę. Charakterystyka sylwetek wielu sportowców pomogłaby młodemu człowiekowi obrać sobie pierwowzór, który odpowiadałby mu pod każdym względem. Dlatego proponuję rozszerzenie powierzchni ekspozycji do zaprezentowania sylwetek wybitnych polskich sportowców, trenerów i działaczy sportowych. Ekspozycje powinny przyciągać wzrok, interesować, a może i trochę sugerować oglądającemu, na co powinien najbardziej zwrócić uwagę, czyli nie tylko na osiągnięcia, ale i na charakter, i działania w zwykłym życiu. Np. Adam Małysz wielokrotny medalista wielu imprez sportowych, mimo sławy, rozgłosu, pieniędzy nie zmienił zachowania. Jest tym samym skromnym, uśmiechniętym człowiekiem z Wisły – miasta o którym nigdy nie zapomniał i wie, że ma tam wielu fanów.

         Plusem CEOl jest również możliwość korzystania z biblioteki i czytelni, stanowisk komputerowych, internetu. Ciekawą koncepcją jest możliwość prezentacji multimedialnych, pracownie do zajęć dydaktyczno-artystycznych (łączy przyjemne z pożytecznym), a to, co cieszy młodszych, to stymulatory wybranych konkurencji sportowych.

         Elementem niezbędnym jest ekspozycja muzealna dla zainteresowanych i miłośników historii. Dla kolekcjonerów znaczków atrakcją będzie punkt pocztowo-filatelistyczny, a dla mnie głównym punktem chwilowego oderwania od otaczającej atmosfery sportu, będzie sklep ze strojami i gadżetami sportowymi (jak dla każdej dziewczyny). Jestem również „za” organizowaniem pokazów mody sportowej i sprzętu sportowego w CEOl.

         Pozytywnym aspektem, budującym świadomość młodzieży o spełnianiu swoich marzeń jest możliwość jaką daje CEOl, by spotkać swojego idola. Ośrodek będzie wyposażony w salę seminaryjną z najnowszą techniką audiowizualną i komputerową, w pracownie: muzealną, filmową, fotograficzną i komputerową. Kolejnym atutem Centrum jest program specjalny zakładający:Fot.: www.edukacjaolimpijska.pl

 - informacje komputerowe, telewizyjne ze wszystkich aren olimpijskich podczas trwania igrzysk

 - Park Olimpijski (edukuje sportowo i ekologicznie w myśl przysłowia „w zdrowym ciele zdrowy duch”)

 - wyjazdy edukacyjne w ramach sportu

 - można będzie obejrzeć i kupić eksponaty z kolekcji polskich numizmatów o tematyce sportowej

         Reasumując, CEOl chce zrealizować program edukacji olimpijskiej, propagować zasady idei olimpizmu, kultury, historii i związek sportu ze sztuką, chce działać na zmysły wzroku, słuchu i wrażliwości odwiedzających. Drugim celem będzie zaznajamianie młodzieży z techniką. Trzeci cel to gromadzić, dokumentować i udostępniać tę wiedzę innym. Czwarty, cel to wieńczenie laureatów olimpiad przedmiotowych. Zatem założenia programowe Centrum będą realizowane przez muzea, wystawy, edukację, ekologie, sztukę.

         Wspaniałe idee na miarę XXI w., ale ja proponowałabym, by CEOl skupił swój program jeszcze na działalności poza ośrodkiem, organizowaniem kampanii informacyjnych na temat swojej działalności i sukcesów ( bo wielu ludzi nie orientuje się, że taki ośrodek istnieje). Informatory z ofertami można przesłać do szkół w całym kraju.

         Wycieczki do „Miast olimpijskich”, itp. są dobrym punktem zainteresowania, ale tej, która posiada duży zasób gotówki (pieniądze na takie wyjazdy); proponuję, by parę miejsc wycieczkowych zasponsorował Polski Komitet Olimpijski lub inne organizacje dla zdolnych i np. laureatów konkursów organizowanych przez Centrum Edukacji Olimpijskiej.

         Fot.: www.edukacjaolimpijska.plWielu ludzi interesuje się sportem w mniejszym lub większym zakresie, lecz niektórzy są fanatykami swych idoli. Posiadają o nich wiedzę, która innych zdumiewa-doceńmy ich „zacięcie” i popęd do wiedzy organizując dla nich możliwość wykazania się na ten temat przez np. organizację samodzielnej wystawy w CEOl lub prezentację multimedialną, albo napisanie wypracowania na temat sylwetki sportowca i włączenie prac najlepszych do galerii gwiazd sportu. Dla internautów stworzyć możliwość obejrzenia jak ośrodek wygląda na żywo przez zdjęcia, artykuły. Kolejnym pomysłem może być stworzenie kroniki ważnych wydarzeń, organizowanych imprez, zapraszamy gości.

         Myślę, że wspólnymi siłami, pomysłowością, nie tylko twórców, ale i wszystkich zainteresowanych ośrodek odniesie zwycięstwo. Zwycięstwo rozumiane przez kształtowanie trwałych zainteresowań sportem i świadomości o znaczeniu ćwiczeń fizycznych, i aktywności ruchowej w procesie wychowania dzieci, i młodzieży oraz wdrażania jej do sportowego stylu życia. „Ważnym celem jest wychowanie przez sport dla sportu” – przenosząc hasło „żyj na sportowo”, na wszystkich odwiedzających.

         Każdy z nas, przekonany czy nie o słuszności powstania takiej jednostki, tworzy mur z cegieł. Jeśli ten mur będzie osłabiany przez pęknięcia w świadomości ludzi długo nie wytrzyma naporu przeciwności, dlatego możemy przygotować świetną kadrę nauczycieli, obsługi technicznej, by każdą rysę natychmiast niwelować i zapobiegać ich powstawaniu przez poszerzanie grona promotorów idei olimpijskiej.